Ikarus 415 – węgierski jedenasto- i pół metrowy, średnio-podłogowy autobus miejski z fabryki Ikarusa. Do Polski trafiły łącznie 64 sztuki w wersjach 14A, 14B, 14C, 14D, 14E oraz 22. Najwięcej z nich, bo aż 39 sztuk wyprodukowano na zamówienie MZK Bielsko-Biała. 13 sztuk trafiło do MPK Częstochowa, 8 sztuk przyjechało do PKM Bytom, a także 4 sztuki dla MZK Kędzierzyn-Koźle. Część z nich już została zezłomowana lub sprzedana dla innych przewoźników. Ostatni Ikarus 415, który trafił do Polski, został wyprodukowany dla MZK Bielsko-Biała w 1998 roku. Otrzymał on numer boczny #076 i charakteryzuje się klejonymi szybami bocznymi. Warto dodać też, że autobus ten nadal jest eksploatowany u macierzystego przewoźnika.
wtorek, 6 grudnia 2016
Ikarus 405
Ikarus 405 – 7-metrowy węgierski midibus z fabryki Ikarusa.
Ikarus 405 jest siedmiometrowym, w średnio podłogowym (gdyż przy wejściach posiada po jednym stopniu) autobusem miejskim. Był on dostarczany i produkowany w latach 1994 – 1996. Do "czterysta-piątki" został zamontowany silnik marki Pherkins Phaser (model 135T) o mocy 137 KM. Skrzynia biegów była produkcji znanej marki Voith (model Midimat BRA 12.5). W tym modelu silnik został zamontowany pionowo, lecz nie przeszkodziło to w zamontowaniu tylnej szyby. W całym pojeździe mogą być zamontowane dwie pary drzwi. Pierwsze mogą być jedno- lub dwuskrzydłowe, przy czym podwójne są węższe od drugich drzwi mających szerokość 1,2 metra. Obie osie są produkcji firmy RABA. Dzięki swojej budowie pojazd może osiągnąć prędkość 76 km/h. Na życzenie klienta jest montowana również klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Specyfikacja silnika i skrzyni biegów:
Silnik: PERKINS 135TI Phaser EURO 2 z bezpośrednim wtryskiem ; rzędowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny ; dostępna opcja, chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa: 3980 cm3 / 3,98 dm³
Maksymalny moment obrotowy: 445 Nm (1600/min)
Moc maksymalna: 101 kW (137 KM) (2600/min)
Skrzynia biegów: Voith Midiman BRA 12,5 hydrodynamiczna przekładnia hydrokinetyczna, hydrauliczny retarder, 3 +1 stopień
Kierownica: Regulowany ZF 8090-955 Servocom kolumna kierownicy, wspomaganie kierownicy
Hamulce: Wabco hamulce tarczowe, ABS / ASR
Oś przednia: Raba 270
Tylna oś: Raba 305
Obecnie w Polsce są 2 Ikarusy 405.01 zachowane jako zabytkowe.
Ikarus 405 jest siedmiometrowym, w średnio podłogowym (gdyż przy wejściach posiada po jednym stopniu) autobusem miejskim. Był on dostarczany i produkowany w latach 1994 – 1996. Do "czterysta-piątki" został zamontowany silnik marki Pherkins Phaser (model 135T) o mocy 137 KM. Skrzynia biegów była produkcji znanej marki Voith (model Midimat BRA 12.5). W tym modelu silnik został zamontowany pionowo, lecz nie przeszkodziło to w zamontowaniu tylnej szyby. W całym pojeździe mogą być zamontowane dwie pary drzwi. Pierwsze mogą być jedno- lub dwuskrzydłowe, przy czym podwójne są węższe od drugich drzwi mających szerokość 1,2 metra. Obie osie są produkcji firmy RABA. Dzięki swojej budowie pojazd może osiągnąć prędkość 76 km/h. Na życzenie klienta jest montowana również klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Specyfikacja silnika i skrzyni biegów:
Silnik: PERKINS 135TI Phaser EURO 2 z bezpośrednim wtryskiem ; rzędowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny ; dostępna opcja, chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa: 3980 cm3 / 3,98 dm³
Maksymalny moment obrotowy: 445 Nm (1600/min)
Moc maksymalna: 101 kW (137 KM) (2600/min)
Skrzynia biegów: Voith Midiman BRA 12,5 hydrodynamiczna przekładnia hydrokinetyczna, hydrauliczny retarder, 3 +1 stopień
Kierownica: Regulowany ZF 8090-955 Servocom kolumna kierownicy, wspomaganie kierownicy
Hamulce: Wabco hamulce tarczowe, ABS / ASR
Oś przednia: Raba 270
Tylna oś: Raba 305
Obecnie w Polsce są 2 Ikarusy 405.01 zachowane jako zabytkowe.
Subskrybuj:
Posty (Atom)