poniedziałek, 18 lipca 2016

Ikarus 280T

 Ikarus 280T – trolejbus powstały na bazie autobusu Ikarus 280. W zależności od wersji pojazdy zostały wyposażone w elektronikę firmy Ganz, zdemontowaną z trolejbusów ZiU-5 albo innych producentów. Trolejbusy tego typu jeździły w NRD, Północnej Korei i na Węgrzech. W Polsce do używanych nadwozi autobusów Ikarus 280 montowano napęd elektryczny w firmie KPNA Słupsk i tworzono trolejbus Ikarus 280E.

W Budapeszcie pierwszy trolejbus Ikarus 280.T1 (wyposażony został w napęd ze skasowanych ZiU-5) został zbudowany w latach 1975–1976 i wszedł do eksploatacji z numerem taborowym 100. Równolegle z nim powstała krótka wersja Ikarus 260T oznaczona numerem 600. Egzemplarz został wycofany w 1991 roku, a w 2000 roku skasowany. Od 1976 do 1978 roku powstała pierwsza oficjalna seria oznaczona 280.91. 



Ikarus 280.T1:
  • Produkcja: BKV 1975
  • Napęd: ZIU
  • Drzwi: 2-2-2-2 harmonijka

Ikarus 280

Ikarus 280węgierski autobus przegubowy z fabryki Ikarusa. Na początku lat 90. montowane były one również w Wałbrzychu i Mikołowie Jamnie, a na plac przeładunkowy Sosnowiec Południowy dostarczano gotowe karoserie z Węgier.

Model Ikarus 280 był produkowany w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie.
W 1974 roku do WPK Katowice sprowadzone zostało 15 egzemplarzy wersji Ikarus 280.02, która przeznaczona była na rynek NRD.

  • Lata produkcji 1973-1986
  • Silnik Raba D2156HM6U
  • Skrzynia biegów Praga 2M70.16
  • Układ drzwi 2-2-2-2 harmonia później płaty
  • Miejsca 35/112
  • Kraj Węgry, Budapeszt